Zásady pro podání a zpracování žádosti Subjektu údajů o práva Subjektu údajů podle nařízení GDPR v Kanceláři Senátu
Článek 1
Úvodní ustanovení
Kancelář Senátu se v podrobnostech při zpracování žádosti Subjektu údajů o práva Subjektu údajů podle nařízení GDPR řídí následujícími zásadami. Zásady rovněž vymezují náležitosti žádosti a jejího podání.
Článek 2
Pojmy
Správce – Kancelář Senátu (dále též „KS“)
Koordinátor pro práva subjektů údajů – Odbor vnějších vztahů a služeb Kanceláře Senátu, který zajišťuje zpracování žádostí Subjektu údajů adresované Kanceláři Senátu.
Pověřenec pro ochranu osobních údajů – jmenovaná osoba, která provádí kontrolu výkonu ochrany osobních údajů dle GDPR v Kanceláři Senátu.
Subjekt údajů – fyzická osoba, která žádá Kancelář Senátu o uplatnění práva (dále též „žadatel“).
Článek 3
Náležitosti žádosti a jejího podání, příjem žádosti
- Kancelář Senátu poskytuje informace žadateli na základě žádosti.
- Příjem žádostí je prováděn výhradně proti jednoznačné identifikaci Subjektu údajů (ztotožnění), tedy podáním žádosti datovou schránkou Subjektu údajů, podáním žádosti podepsané uznávaným elektronickým podpisem Subjektu údajů založeným na kvalifikovaném certifikátu s Identifikátorem MPSV prostřednictvím elektronické podatelny Kanceláře Senátu, podáním žádosti s úředně ověřeným podpisem Subjektu údajů prostřednictvím podatelny Kanceláře Senátu nebo ověřením totožnosti žadatele předložením občanského průkazu při osobním podání žádosti v podatelně Kanceláře Senátu.
- Při osobním podání žádosti podatelna Kanceláře Senátu ztotožní Subjekt údajů dle jeho občanského průkazu a údaje žadatele zaznamená v rozsahu jméno, příjmení, adresa trvalého bydliště a datum narození.
- U žádosti podané datovou schránkou Subjektu údajů, žádosti podepsané uznávaným elektronickým podpisem Subjektu údajů založeným na kvalifikovaném certifikátu s Identifikátorem MPSV podané e-mailem, žádosti podepsané úředně ověřeným podpisem Subjektu údajů podané dálkově např. prostřednictvím České pošty, se má za to, že úkon podání žádosti učinil sám Subjekt údajů a takto učiněné podání je vnímáno jako dostatečně ověřené.
- Ze žádosti musí být zřejmé, že je žádost určena Kanceláři Senátu a že se žadatel domáhá uplatnění práva Subjektu údajů podle nařízení GDPR v Kanceláři Senátu.
- Subjekt údajů uvede v žádosti údaje, podle nichž lze žadatele zjistit, to jest zejména jméno, příjmení, adresu bydliště a datum narození.
- Není-li žádost podána podle odstavce 2 a 5, není žádostí ve smyslu GDPR a těchto Zásad.
Článek 4
Zpracování žádostí
- Evidenci žádostí provádí podatelna Kanceláře Senátu v rámci systému EZOP Spisová služba, a to ve všech případech. Ve Spisové službě je dále evidována odpověď Subjektu údajů.
- Koordinátor pro práva subjektů údajů posoudí žádost a:
- neuvede-li žadatel v žádosti údaje podle článku 3 odst. 6) těchto Zásad, anebo brání-li nedostatek údajů o žadateli postupu vyřízení žádosti, vyrozumí se souhlasem vedoucího Kanceláře Senátu o této skutečnosti bez zbytečného odkladu a nejpozději ve lhůtě do 15 kalendářních dnů ode dne podání žádosti Subjekt údajů, pokud je to možné. Na případné dodatečné doplnění údajů dle článku 3 odst. 6) těchto Zásad žadatelem je nahlíženo jako na podání nové žádosti, pro nějž platí všechna ustanovení těchto Zásad, včetně lhůt pro vyřízení žádosti;
- v případě, že se žádost nevztahuje k působnosti Kanceláře Senátu, žádost je nesrozumitelná nebo je žádost formulována příliš obecně, odmítne se souhlasem vedoucího Kanceláře Senátu žádosti vyhovět a vyrozumí o této skutečnosti bez zbytečného odkladu a nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne podání žádosti Subjekt údajů, pokud je to možné.
- Informace jsou poskytnuty Subjektu údajů na žádost, a to bez zbytečného odkladu a v každém případě do jednoho měsíce od obdržení žádosti. Tuto lhůtu je možné v případě potřeby a s ohledem na složitost a počet žádostí prodloužit o další dva měsíce. Koordinátor pro práva subjektů údajů informuje Subjekt údajů o jakémkoliv takovém prodloužení do jednoho měsíce od obdržení žádosti spolu s důvody pro tento odklad.
- Informace k osobním údajům a veškerá sdělení a veškeré úkony se poskytují a činí bezplatně. Jsou-li žádosti podané subjektem údajů zjevně nedůvodné nebo nepřiměřené, zejména protože se opakují, může KS buď:
- uložit přiměřený poplatek dle Sazebníku úhrad zohledňující administrativní náklady spojené s poskytnutím požadovaných informací nebo sdělením nebo s učiněním požadovaných úkonů; nebo
- odmítnout žádosti nebo její části vyhovět. Zjevnou nedůvodnost nebo nepřiměřenost žádosti dokládá KS.
Článek 5
Zpracování žádostí – právo na přístup
- Právo na přístup je poskytnuto vždy, pokud dojde k nalezení osobních údajů Subjektu údajů v rámci informačních systémů KS.
- Pokud KS o žadateli žádné údaje nezpracovává, poskytuje se informace, že osobní údaje žadatele nejsou předmětem zpracování osobních údajů ze strany Kanceláře Senátu.
Článek 6
Zpracování žádostí – právo na přenositelnost
Právo na přenositelnost je poskytnuto v případě zpracování na základě souhlasu či smlouvy a pouze pro data předaná Subjektem údajů.
Článek 7
Zpracování žádostí – právo na výmaz, příp. omezení zpracování
- Právo na výmaz je prováděno automaticky po skončení lhůty pro uchování osobních údajů stanovené v jednotlivých Záznamech o činnostech zpracování.
- Ad-hoc výmaz na základě uplatnění práva na výmaz je realizován pouze v případě zpracování osobních údajů bez právního základu po uplynutí lhůty pro uchování osobních údajů a v případě neoprávněné evidence a zveřejňování fotografií, pokud je možné provedení ztotožnění Subjektu údajů.
- Ad-hoc výmaz není prováděn v případě právní povinnosti osobní údaje nadále uchovávat.
Článek 8
Zpracování žádostí – právo na námitku proti zpracování
Právo na námitku je zpracováno vždy podle konkrétní námitky. Realizace tohoto práva není automatizována, jelikož se může jednat o množství různých technicky specifických požadavků vedoucích na data v různých informačních systémech.
Článek 9
Zpracování žádostí – právo na aktualizaci vedených osobních údajů
Právo na aktualizaci je prováděno selektivně. Na základě požadované aktualizace je Koordinátorem pro práva subjektů údajů požadavek předán věcně příslušným útvarům KS k provedení aktualizace.
Článek 10
Odeslání odpovědi
- Odeslání odpovědi Subjektu údajů je prováděno Koordinátorem pro práva subjektů údajů
- datovou schránkou;
- e-mailovou zprávou na e-mailovou adresu, prostřednictvím níž byla žádost podána, nebo na e-mailovou adresu, kterou Subjekt údajů v žádosti uvedl, avšak pouze formou zašifrovaného souboru s heslem zaslaným nezávislým kanálem (např. SMS);
- doporučeným dopisem do vlastních rukou žadatele zaslaným na adresu trvalého bydliště Subjektu údajů, nebo na kontaktní adresu, kterou žadatel v žádosti uvedl.
- V případě, kdy jsou předmětem odpovědi předávané osobní údaje (Přístup, Přenositelnost), jsou jmenované osobní údaje předávány výhradně datovou schránkou nebo doporučeným dopisem do vlastních rukou žadatele.
Článek 11
Prodloužení termínu
- V případě značného rozsahu vedených dat provede na základě vlastního uvážení Koordinátor pro práva subjektů údajů prodloužení doby na splnění práva Subjektu údajů o další 2 měsíce.
- O prodloužení doby na poskytnutí práva Subjektu údajů Koordinátor pro práva subjektů údajů vždy písemně informuje Pověřence pro ochranu osobních údajů.
- O prodloužení doby na poskytnutí práva Subjektu údajů Koordinátor pro práva Subjektů údajů vždy informuje Subjekt údajů datovou zprávou, e-mailovou zprávou na kontaktní e-mail zadaný Subjektem údajů v rámci žádosti nebo doporučeným dopisem.
Článek 12
Závěrečná ustanovení
- Pokud správce nepřijme opatření, o něž Subjekt údajů požádal, informuje bezodkladně a nejpozději do jednoho měsíce od přijetí žádosti subjekt údajů o důvodech nepřijetí opatření a o možnosti podat stížnost u dozorového úřadu a žádat o soudní ochranu.
- Dozor nad dodržováním povinností při zpracování osobních údajů provádí Úřad pro ochranu osobních údajů. Kontaktní údaje na Úřad pro ochranu osobních údajů jsou uvedeny na webových stránkách úřadu: http://www.uoou.cz.
- Kontaktní údaje na Pověřence pro ochranu osobních údajů v Kanceláři Senátu zde.
- Informační memorandum Kanceláře Senátu zde.