Senát Národního shromáždění R. Čs. r. 1932.

III. volební období.

7. zasedání.

Tisk 948.

Zpráva

I. ústavně-právního výboru

II. technicko-dopravního výboru

k vládnímu návrhu zákona (tisk 938) o prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímné předpisy o jízdě motorovými vozidly.

I.

Ku provedení Mezinárodní úmluvy o jízdě motorovými vozidly přijalo Národní shromáždění zákon ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., jehož účinnost jest časově omezena a končí 31. prosincem 1932. Zákon byl tak krátce terminován proto, že vláda měla v úmyslu předložiti do této doby nový zákon o jízdě motorovými vozidly, který by upravoval definitivně i otázky, řešené prozatímně zákonem, jehož účinnost máme nyní prodloužiti do konce roku 1933.

Poněvadž vláda dosud ohlášeného zákona nepodala a republika Československá ratifikací shora zmíněné Mezinárodní úmluvy převzala závazek upraviti určité otázky dotýkající se jízdy motorovými vozidly i na svém území dle mezinárodní dohody, jest prodloužení účinnosti tohoto zákona nutné.

Účinnost zákona se prodlužuje toliko do konce r. 1933, poněvadž definitivní úprava jízdy motorovými vozidly v době co nejkratší jest nezbytně nutná. Proto přijal také ústavně-právní výbor připojenou resoluci. Stejný účel sleduje také k původnímu vládnímu návrhu na konci § 1 nově připojená druhá věta. Také účinnost vl. nařízení, které k provedení zákona č. 124/31 bylo už vydáno a uveřejněno ve Sb. z. a n. pod č. 107, končí dnem 30. června 1934.

Předloha pozměňuje poněkud ustanoveními §u 2 trestní sankci, a to jednak z důvodů unifikačních, jednak z důvodů valutárních, aby částka připadající jako ekvivalent na jeden den vězení byla úměrnější nežli tomu bylo dosud.

Ústavně-právní výbor navrhuje slavnému senátu, aby přijal osnovu zákona ve znění dole otištěném a schválil připojenou resoluci.

V Praze, dne 13. prosince 1932.

Dr Witt v. r.,
předseda.

Karel Riedl v. r.,
zpravodaj.

II.

Predložený vládny návrh zákona sa stará, aby boly predľžené priechodné opatrenia o jazde motorovýma vozidlami, dokial očakávany všeobecný automobilový zákon nebude vynesený. - Cieľom predloženého vládneho navrhu je, aby bola predľžená účinnosť zákona 124/1931 Sb. z. a n., ktorý ztráca svoju platnosť dňa 31. decembra 1932. Ide tedy o zákon krátkodobý, ale dôležitý tak pre vnútornú motorovú dopravu, ako aj pre medzinárodnů jazdu automobilami.

Medzinárodnou úmluvou zo dňa 24. apríla 1926, ktorú naša republika ratifikovala dňa 22. augusta 1930 a ratifikáčna listina o nej bola dňa 20. septembra 1930 uložená v Paríži, boly upravené medzinárodné relácie dopravné automobilami. Úmluva je platná odo dňa 21. septembra 1931.

Medzinárodné styky automobilové maly byť od doby ratifikácie smlúvy až do jej úplnej platnosti upravované podľa starej Medzinárodnej úmluvy zo dňa 11. októbra 1909, ku ktorej sa náš štát prihlásil r. 1922.

Technický vývoj automobilový a vzrast medzinárodných vzťahov motorovej dopravy však čoskoro dokázaly, že musia byť odstránené určité rozdiele medzi úmluvami z r. 1909 a 1926. A preto bol u nás vynesený zvláštny zákon čís. 124/1931, ktorý uvádza novú Medzinárodnú úmluvu do života ešte před dňom jej platnosti, totižto: pred 21. septembrom 1931.

Nová Medzinárodná úmluva má neodškriepiteľný vliv na vývoj našej legislatívy o automobilovej jazde, lebo uskoruje prácu na definitívnom zákone automobilovom.

Navrhovaný zákon má predľžiť účinnosť zákona 124/31 Sb. z. a n. až do konca roku 1933, aby v úprave jazdy s motorovýma vozidlami nenastaly kalamity, tak doma, ako aj v medzinárodných reláciach motorovej dopravy.

Okrem tohoto hlavného cieľu má terajší vládny návrh (938) ešte aj tú snahu, aby odstátnil nesrovnalosti v trestných sankciach vládneho naridadenia z 30. júla 1932, č. 107 Sb. z. a n., ktorým sa menia a doplňujú niektoré predpisy o jazde motorovýma vozidlami. Toto vládne nariadenie bolo vydané na základe zmocnenia, ktoré je obsahom § 3 zákona 124/1932.

Trestanie správných priestupkov dialo sa dosiaľ podľa ministerského nariadenia č. 198/1857 r. z. a podľa § 16 zák. článku XL/1879. - Uzákonením § 2 predloženého vládneho nariadenia (938) prevedie sa určitá unifikácia v trestnom pokročovaní, lebo bude jednotá sadzba trestu, ktorý sa bude náležite odstupňovať podľa miery viny.

Technicko-dopravný výbor navrhuje senátu, aby osnovu zákona, ktorým sa prevádza Medzinárodná úmluva o jazde motorovýma vozidlami zo dňa 24. apríla 1926 a vydajú niektoré dočasné predpisy o jazde motorovýma vozidlami, schválil v znení vládneho návrhu, ako je obsažený v senátnom tisku č. 938 s tou zmenou, že text § 1 vládneho návrhu sa rozšíri doplňkom tohoto znenia: >Účinnost předpisů, vydaných na základě zmocnění § 3 uvedeného zákona, nemůže býti stanovena na dobu delší než do konce června 1934.<

Súčasne výbor navrhuje, aby bola prijatá rezolúcia s takýmže obsahom, na akom sa usniesol ústane-právny výbor v svojej schôdzke dňa 13. decembra 1932. Rezolúcia je nižej uvedená.

Vládny návrh zákona, ktorým sa predľžuje účinnosť zákona zo dňa 16. júla 1931, č. 124 Sb. z. a n., je odôvodnený:

1. Potrebou kontinuity platnosti dočasného zákona o jazde motorovýma vozidlami, kým nebude vynesený všeobecný a defenitívny zákon,

2. potrebou vyhnúť všetkým možným kalamitám, ktoré by mohly vzniknúť tým, že Čsl. nedodržiava záväzky, ku ktorým sa prihlásilo, keď prijalo Medzinárodnú úmluvu o jazde motorovýma vozidlami,

3. potrebou určitej unifikácie trestných opatrení, aby previnenia proti platným zákonom a predpisom o jazde automobilovej neboly stíhané podľa rozličnych mier, ale jednotne.

Nesrovnalosti v trestných sankciach vládneho nariadenia z 30. júla 1932, č. 107 Sb. z. a n., ktorým sa menia a doplňujú niektoré predpisy o jazde motorovýma vozidlami, budú odstránené. Prestanú rozdiele v predválečnom pomere trestu peňažného k trestu väzenia v smysle min. nar. č. 198/1857 r. z. a § 16 zák. čl. XL/1879, čo čiastočne prešlo i do spomenutého nariadenia a bude sa podľa § 2 stávajúceho zákona postupovať jednotne vo všetkych čiastkach štátu.

Navrhovaná rezolúcia je odôvodnená naliehavou portebou definitívneho zákona, ktorý by čelil stále sa množiacim nehodám, které sú zapríčinené automobilami.

V Prahe, dňa 14. decembra 1932.

J. Havlena v. r.,
predseda.

A. Šelmec v. r.,
zpravodaj.

Zákon

ze dne......... 1932

o prodloužení účinnosti zákona ze dne 16. července 1931, č. 124 Sb. z. a n., kterým se provádí Mezinárodní úmluva o jízdě motorovými vozidly ze dne 24. dubna 1926 a vydávají se některé zatímné předpisy o jízdě motorovými vozidly.

Národní shromáždění republiky Československé usneslo se na tomto zákoně:

§ 1.

Účinnost zákona č. 124/1931 Sb. z. a.n. prodlužuje se až do nové všeobecné zákonné úpravy jízdy motorovými vozidly, nejdéle však do konce roku 1933.

Účinnost předpisů vydaných na základě zmocnění § 3 uvedeného zákona nemůže býti stanovena na dobu delší než do konce června 1934.

§ 2.

Přestupky zákona č. 124/1931 Sb. z. a n. a nařízení podle něho vydaných, které byly spáchány po 1. lednu 1933, trestají - pokud nejde o čin přísněji trestný - okresní (státní policejní) úřady pokutou do 1000 Kč nebo vězením do 14 dnů. Za nedobytnou pokutu vyměří se trest vězení podle míry zavinění až do14 dnů.

§ 3.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. ledna 1933; jeho provedení ukládá se ministrům vnitra a veřejných prací.

Resoluce

navržená výborem ústavně-právním a výborem technicko-dopravním.

Vláda se vyzývá, aby co nejdříve předložila Národnímu shromáždění k ústavnímu projednání předlohu zákona, kterou se čelí stále se množícím nehodám, motorovými vozidly vyvolaným.