Senát chce opět zrušit nulovou toleranci k alkoholu u cyklistů
Praha 30. ledna (ČTK) - Senát chce zrušit nulovou toleranci k alkoholu u
cyklistů alespoň pro cyklostezky. Doplnil tak dnes novelu, která má
liberalizovat pravidla taxislužby. Vicepremiér Karel Havlíček (ANO)
jako ministr dopravy doplněk odmítl. O senátní úpravě rozhodne
Sněmovna, která podobný návrh loni v září odmítla.
Senátorská úprava počítá s tím, že by cyklisté směli řídit i v
případě, pokud by měli v krvi maximálně 0,5 promile alkoholu.
Odpovídá to zhruba dvěma decilitrům vína nebo dvěma desetistupňovým
pivům. Podobnou toleranci mají například v Německu nebo v Rakousku.
Tolerance by se ale neměla vztahovat na rozdíl od původního návrhu na
silnice 3. třídy, ale jen na cyklostezky a místní a účelové
komunikace, uvedl senátor Ivo Valenta (za Soukromníky).
Senátorské úpravy týkající se taxislužby horní komora nepřijala.
Například Jiří Drahoš (za STAN) a Ladislav Kos (za Zelené) chtěli
nechat obcím právo stanovit podmínky pro řidiče taxi. Václav Hampl z
klubu KDU-ČSL navrhoval, aby cizinci museli předložit výpis z evidence
trestů pro získání taxikářské licence.
Novela silničního zákona má pravidla taxislužby zjednodušit ve
prospěch alternativních přepravců. Vozidla taxi už nebudou muset mít
taxametr, ale postačí mobilní aplikace, které už nyní používají
řidiči Uberu nebo Boltu (dříve Taxify). Budou muset být vybavena
evidenční nálepkou, nikoli střešní svítilnou. Obce nebudou moci
nařizovat barvu a velikost vozů. Díky používání navigací se ruší
i zkoušky z místopisu.
Klíčovou změnou v novele, kterou nyní posoudí Senát, je zrušení
povinnosti vést záznam o provozu vozidla. Auta taxislužeb tak už
nebudou muset mít taxametry jako dosud. Místo nich by vozy mohly
využívat mobilní aplikace.
Místo povinné střešní svítilny s nápisem TAXI budou muset být nově
všechny vozy taxi označeny evidenční nálepkou, kterou bude vydávat
místní dopravní úřad za zhruba 500 korun. Platilo by to ale pouze pro
řidiče taxi, jejichž služby si zákazníci budou objednávat
elektronicky. Střešní svítilnu tak budou nadále mít vozy taxi, které
si lidé zastaví na ulici.
Novela počítá s odpovědností provozovatelů taxislužby, včetně
zprostředkovatelů, za to, že služby budou poskytovat pouze řidiči s
oprávněním. Dotkne se to především alternativních přepravců,
kteří budou ručit za to, že služby poskytuje řidič se všemi
potřebnými doklady. To vadilo společnosti Bolt. Sdružení českých
taxikářů se zase nelíbilo zrušení povinného taxametru.
30.01.2020 - ČTK
Senát PČR využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK zakázáno.
Copyright (2020) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Senát Parlamentu České republiky
Valdštejnské nám. 4, 118 01 Praha 1
- Tisková tajemnice
- Sue Nguyen
- Telefon
- +420 257 072 342
- Mobilní telefon
- +420 723 681 975