Senátní výbor razantně odmítl rušení 23 malých finančních úřadů

Praha - Plán na zrušení 23 územních pracovišť finančních úřadů je podle senátorů chybný a nesystémový. Návrh vyhlášky dnes zamítl senátní výbor pro územní rozvoj, veřejnou správu a životní prostředí. Finanční správa chce začátkem příštího roku zavřít ty pobočky, kde pracuje méně než 11 zaměstnanců. Přítomní starostové si na výboru stěžovali, že zrušení poboček je diskriminující.
Výbor dnes také vyzval premiéra Bohuslava Sobotku (ČSSD), aby zajistil, že veškeré změny v oblasti veřejné správy se uskuteční v souladu se schváleným strategickým rámcem rozvoje veřejné správy.
Po více než dvouhodinové vzrušené diskusi senátoři jednomyslně odmítli přenášení další administrativní zátěže na občany, kteří by museli na úřad dojíždět do jiných měst. Zároveň doporučili, aby návrh na zrušení poboček finanční ředitelství zrušilo a nejdříve předložilo k projednání koncepci finanční správy. Ta je údajně připravena, ale zatím zveřejněna nebyla.
"Místo toho, aby se veřejná služba občanovi přibližovala, tak se mu vzdaluje. Důvodem je to, že vláda navrhuje čím dál složitější daňový řád. Tím pádem finanční úřady, aby to zvládly, se musí centralizovat a přenáší náklady na občany," řekl ČTK předseda výboru Miloš Vystrčil (ODS).
Šéf Generálního finančního ředitelství Martin Janeček řekl ČTK a Českému rozhlasu, že o návrhu se nyní diskutuje. Domnívá se, že by se měla vyjádřit i další připomínková místa, aby se vidělo, zda jejich stanovisko bude také tak radikální jako tohoto senátního výboru.
Návrh se v tuto chvíli podle Janečka měnit nebude. "Necháme proběhnout diskusi a uvidíme, co z toho připomínkového řízení vzejde," řekl. Pokud by senátoři i starostové s kritikou uspěli, znamenalo by to, že by se územní pracoviště nezrušila. Návrh vyhlášky ministerstva financí čeká meziresortní připomínkové řízení a projednání v Legislativní radě vlády.
Finanční správa se od příštího roku chystá zrušit malé pobočky finančních úřadů, kde dnes pracuje většinou méně než 11 lidí. Jejich fungování považuje za neefektivní a představují finanční i organizační zátěž. Zaměstnanci se přesunou na jiná pracoviště. V době zvýšeného náporu podávání daňových přiznání k dani z nemovitosti a k dani z příjmů bude podle finanční správy výběr zajištěn na kontaktních místech přímo v obcích, kde bude pobočka zrušena.
Podle starostky Přelouče Ireny Burešové se návrhem naruší sjednocený výkon veřejné správy. Územní pracoviště finančního úřadu v Přelouči je jediné v Pardubickém kraji a má být také zrušeno. "Podívala jsem se na nejbližšího souseda a to jsou Holice. Finanční úřad tam vykonává správu pouze pro 15 obcí, na rozdíl od Přelouče, kde vykonává pro 42," uvedla.
Starosta Podbořan na Lounsku Radek Reindl považuje návrh finanční správy za absolutně nekoncepční. Občané z Podbořan budou podle něj muset na úřad jezdit zřejmě do Loun, což je zhruba 70 kilometrů.
Finanční správa momentálně po celé ČR provozuje 201 územních pracovišť finančních úřadů. Z toho jich je 98 takzvaných řídících a dalších 103 je těmito pracovišti řízeno. Právě 23 z těchto řízených pracovišť chce Finanční správa od příštího roku zrušit.

11.08.2015 - ČTK

Senát PČR využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK zakázáno.
Copyright (2015) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.

 


Senát Parlamentu České republiky

Valdštejnské nám. 4, 118 01  Praha 1

Bc. Eva Davidová
Telefon
+420 257 072 342
Mobilní telefon
+420 732 142 954

Zpět