Zeď proti nepřátelům demokracie
Přímou cestu k likvidaci demokracie nabízí zákon o celostátním
referendu, který navrhly extrémní strany SPD a KSČM a který slibuje
vládní program. Česko se nemusí obávat, dokud bude Senát fungovat
jako ústavní pojistka. O tom rozhodnou voliči o prvním říjnovém
víkendu.
Sněmovna nemůže proti Senátu rozhodnout o změnách ústavy, o
volebních zákonech ani o mezinárodních smlouvách. Na tomto poli už
horní parlamentní komora vybojovala čtyři důležité bitvy. Nejen se
tím zapsala do dějin, ale za pochodu při nich vytvořila speciální
politickou kulturu, kterou se liší od Poslanecké sněmovny a která
předpokládá, že víc platí věcné argumenty než stranická kázeň.
Za nejslavnější bitvu bývá tuzemskými liberály považován odpor
proti plánu změnit státní pořádek, se kterým po roce 1998 přišla
opoziční smlouva, tedy ČSSD a ODS. Tehdy ještě měly strany nad
Senátem zásadní vliv, proto také Miloš Zeman a Václav Klaus prosadili
změnu volebního zákona, která dělila republiku na 35 volebních
obvodů a fakticky likvidovala malé strany, včetně jejich koalic. V
horní komoře to však vyšlo jen těsně, o jediný hlas. Kluby
opoziční smlouvy tehdy měly pohodlnou většinu 47 hlasů z
jedenaosmdesáti, ovšem šest sociálních demokratů včetně
pozdějšího šéfa Senátu Milana Štěcha bylo proti. Senátoři za
lidovou stranu a Unii svobody pak ovšem vrátili úder, když zablokovali
ústavní změny omezující pravomoci jejich spojence, prezidenta Václava
Havla. Spolu s ním pak uspěli před Ústavním soudem, který rozhodl,
že volebních obvodů musí být víc. „Opozičněsmluvní projekt
skončil krachem,“ radovali se tehdejší kritici Zemana a Klause. Ovšem
ČSSD a ODS na druhý pokus rozdělily zemi na čtrnáct volebních
obvodů. Společně s d’Hondtovým pravidlem přepočtu hlasů to v
posledních volbách zajistilo podnikatelské straně ANO po zisku 29
procent hlasů skoro 40 procent poslaneckých křesel, přirozeně na úkor
stran s menším ziskem.
Historie dala za pravdu senátorům, kteří v roce 2009 šest měsíců
blokovali Lisabonskou smlouvu. Proti nátlaku zdejších i evropských
politiků a médií se postavil klub ODS a jeho tehdejší argumenty
nezestárly. „Tato smlouva není prospěšná Evropě ani České
republice, není prospěšná svobodě obyvatel. Společnost souhlasu,
společnost, kde ten, který řekne Ne, se ocitá na vedlejší koleji,
opravdu je taková evropská společnost? Pokud ano, tak je skoro
nebezpečné v ní být,“ ohradil se českobudějovický senátor Jiří
Pospíšil (nejde o současného předsedu TOP 09) proti tomu, že se
Česko v důležitých otázkách vzdává své svrchovanosti. „To byl
nejslavnější okamžik Senátu,“ vzpomíná další z účastníků,
Jaroslav Kubera. Před deseti lety si vzali ostatní senátoři půl roku
čas, aby kolegy přesvědčili věcnými argumenty, nakonec ovšem
zatlačil premiér Mirek Topolánek, sám občanský demokrat. Smlouva
prošla většinou sedmi hlasů, přesto pro ni hlasovala jen třetina z 36
členů klubu ODS.
Senát hájil svobodu i v roce 2012. Sněmovna tehdy hlasovala pro přímou
volbu prezidenta takřka jednohlasně, proti bylo pár jednotlivců a
komunisté se zdrželi. V horní komoře vedl odpor Petr Pithart z
KDU-ČSL, který pronesl prorocká slova, že „občané České republiky
si zaslouží solidního, ústavou a ústavností parlamentní republiky
inspirovaného prezidenta, nikoli nad ústavu povzneseného vůdce“.
Kubera stejně prozíravě polemizoval s názorem, že země se bez
silného vůdce neobejde. „Dokonce i diktátoři, kteří byli velmi
solidní a moudří, tak byli moudří většinou právě do chvíle, než
se stali diktátory,“ varoval teplický senátor. Přesto právě
občanští demokraté rozhodli, že se bude volit přímo. Tehdy
dominantní klub sociálních demokratů shromáždil spolu s jednou
komunistkou a jedním starostou 38 hlasů a ústavní většinu o čtyři
hlasy zajistila polovina klubu ODS.
Senátu ani příliš nejde o to, jak hlasování dopadne, vždy je však
nutné otevřít skutečnou debatu. Loni v prosinci to stačilo na ministra
vnitra Milana Chovance (ČSSD) s ústavním zákonem, podle kterého budou
čeští civilisté hájit bezpečnost státu se zbraní v ruce. Ve
sněmovně se našla ústavní většina snadno, když proti nesmyslné
normě byla jen většina lidovců a polovina klubu TOP 09 a Starostové. V
Senátu však na lidovce a Starosty hlasy ANO, ODS a komunistů nestačily.
Tři hlasy chyběly, protože o návrhu svého ministra mělo pochybnosti
také 11 sociálních demokratů.
Dosud největší ústavní změny dnes spřádají strany, které mají ve
sněmovně většinu. Nejradikálnější jsou okamurovci a komunisté,
kteří by chtěli zavést přímou demokracii, v historii často
používanou za předstupeň k diktatuře. Podle plánu by stačila petice
sto tisíc lidí, aby se pak bez dalších překážek hlasovalo o
ústavním i obyčejném zákonu nebo o mezinárodní smlouvě. Rozhodovala
by prostá většina hlasujících a tento verdikt by pak šel změnit už
jenom dalším referendem. Tak docela nechtějí zastupitelskou demokracii
vyřadit ANO a ČSSD, přesto však slibují, že jejich vláda zavede
všeobecné referendum, jen s výhradou, že k jeho svolání bude třeba
850 tisíc podpisů a že souhlasit musí polovina všech oprávněných
voličů. Tyto překážky by využitelnost referenda omezily na minimum,
ovšem čtyři strany se mohou dohodnout na kompromisu, jehož důsledky
nepůjde dohlédnout. Konkrétně ANO plánuje další změnou ústavy
zrušit druhé kolo senátních voleb. Může se pokusit o posílení
premiérských pravomocí nebo přímou volbu starostů, může se najít
dost příznivců pro vystoupení z Evropské unie. Všechny tyto kroky lze
prosadit referendem, jen když se pro něj zmírní podmínky.
„V současném Senátu by všeobecné referendum nemělo šanci,“
míní odcházející sociálnědemokratický senátor František Bublan a
předpokládá, že se to po nadcházejících volbách nezmění. Horní
komora musí být pojistkou zastupitelské demokracie, to si myslí
všichni. Bublan se shoduje s kolegou Kuberou, že nic nerozhodne
stranický nátlak, protože v Senátu jsou hlavní věcné a právní
argumenty. Pro Bublanův optimismus hovoří volební pravidla. Mandát
senátora trvá šest let a každé dva roky se mění jen třetina
senátorů. Extrémní strany nemají velkou šanci prosadit kandidáty
při většinové volbě, také proto se může stát, že v Senátu od
října nezůstane jediný člen KSČM. Neprosazují se ani populisté z
ANO, protože předseda Andrej Babiš jen těžko hledá silné osobnosti,
které by obstály proti nevůli voličů občanských stran. Současné
poměry se nemohou jen tak snadno obrátit ve svůj pravý opak.
Přesto do vyhlášení výsledků říjnových voleb nikdo nemá jistotu,
že se ústavní změny s podporou populisticko-levicové většiny ve
sněmovně neprosadí i v Senátu.
...
Kompletní znění textu najdete v týdeníku Echo.
12.09.2018 - Echo
Senát Parlamentu České republiky
Valdštejnské nám. 4, 118 01 Praha 1
- Tisková tajemnice
- Sue Nguyen
- Telefon
- +420 257 072 342
- Mobilní telefon
- +420 723 681 975