Provoz metra bude možný i bez strojvůdců
Praha 31. října (ČTK) - Provoz metra bude možný i bez strojvůdců.
Senát dnes schválil drážní novelu poslance ČSSD Petra Dolínka,
která variantu automatického provozu podzemní dráhy bez řidiče
uzákoní. Předlohu ještě musí podepsat prezident. Bezobslužné metro
plánuje město Praha u chystané linky D.
Dopravce musí podle nyní platného zákona zajistit, aby drážní
vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh
stanoví výjimku pro metro s automatickým provozem.
Zpravodaj Ladislav Kos (SEN 21) podotkl, že Česko v této záležitosti
dohání svět, když v provozu už je přes 1000 kilometrů
bezobslužných linek hlavně podzemní dráhy. Dolínek vyzdvihl
zvýšení bezpečnosti, když autonomní provoz vylučuje lidskou
chybu.
Automatizovaný provoz metra si sice podle důvodové zprávy vyžádá
vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní
náklady.
Praha chce v první fázi stavět linku D mezi Pankrácí a Depem Písnice.
Dopravní podnik hlavního města Prahy nedávno zahájil geologický
průzkum. Náklady na vybudování úseku mají být předběžně 57
miliard korun. V budoucnu by se měla trasa prodloužit z Pankráce do
stanice Náměstí Míru.
Za první první plně automatizovanou linku metra, která jezdí bez
řidiče, je považována pařížská linka číslo 14, dříve nazývaná
Météor, která byla otevřena v říjnu 1998. Linka původně měřila
přes sedm kilometrů a měla sedm stanic. Spojovala náměstí Madeleine v
centru Paříže s novou Národní knihovnou Françoise Mitterranda na
východním okraji města. V roce 2003 byla zprovozněna trať severním
směrem do stanice Saint-Lazare a o čtyři roky později byl otevřen 1,6
kilometru dlouhý úsek do stanice Olympiades. Linka tak má v současnosti
devět stanic a délku přes devět kilometrů. Byla to první nová linka
pařížského metra od roku 1935.
Devadesát metrů dlouhé průchozí soupravy projíždějí na gumových
kolech dvojnásobnou rychlostí než nynější metro - bez řidiče a
průvodčích. Koleje jsou oddělené od nástupišť plexisklovým
tunelem, který má zabránit nehodám a sebevraždám. Přístup k vlaku
se otevírá, jen když je souprava ve stanici.
31.10.2019 - ČTK
Senát PČR využívá zpravodajství ČTK, jehož obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK zakázáno.
Copyright (2019) The Associated Press (AP) - všechna práva vyhrazena. Materiály agentury AP nesmí být dále publikovány, vysílány, přepisovány nebo redistribuovány.
Senát Parlamentu České republiky
Valdštejnské nám. 4, 118 01 Praha 1
- Tisková tajemnice
- Sue Nguyen
- Telefon
- +420 257 072 342
- Mobilní telefon
- +420 723 681 975